W-en-JC-in-Suriname.reismee.nl

Nieuw Nickerie deel 1

Lieve allemaal,

We hebben vandaag onze vierde dag gehad in Nieuw Nickerie (afgekort NN). Vandaag is ook de 91ste verjaardag van vader van Iersel. Wij hebben hem vanochtend uitgebreid telefonisch gefeliciteerd. Het gaat gelukkig nog steeds goed met hem en dat geeft ons rust hier ver weg.

Afgelopen zondag hier aangekomen bij een huis, eigendom van het ziekenhuis en gebruikt voor pendelende medisch specialisten uit NL; er waren drie mensen aan het werk om het huis klaar te maken voor bewoning, zoals gordijnen terughangen die gereinigd waren, toen we voorreden met de taxi.We hielpen ook maar mee. De mensen van het ziekenhuis waren hierna spoedig verdwenen; het was tenslotte zondagmiddag.

Wij hebben zelf nog wel enkele uren gewerkt om het geheel schoon te krijgen, met name de vieze keukenkasten. De dagen erna is het huis verder op orde gebracht zoals horren vastzetten met tape zodat het nu redelijk mug- en miervrij is.

Het is nu bijna zover, dat het "ons huisje" is; er ontbreekt nog een werkende airco in "onze" slaapkamer. Daar wordt aan gewerkt. Wij wonen aan een zandstraatje in een leuk huis op palen, met een veranda. Het huis heeft 3 slaapkamers, alle met airco, een woonkamer en keuken; best groot dus. De laatste twee ruimten hebben geen airco maar een tweetal grote ventilators. Rondom ons huis is een strook groen, voornamelijk gras met een kleine papayaboom. Tegenover ons woont in een soortgelijk huis een Nederlands cardioloog die vorig jaar 2 maanden hier was, nu 6 weken. Hij kan hier veel betekenen voor mensen met onbehandelde of slecht behandelde hartaandoeningen. Daar haalt hij ook zijn motivatie uit. We hebben gisteren met hem kennisgemaakt, een Parbo-biri gedronken en daarna een goede Chinees bezocht.

Er zwerven hier veel zwerfhonden door de straten (in álle straten van heel Suriname), die gelukkig niet erg boosaardig zijn. Ze hebben bijna alle een wat droevige oogopslag, een berustende blik. Ook holt er elke dag een kudde schapen door ons straatje met een herder op een bromfiets. Wij hebben naast honden en schapen veel dieren in onze omgeving: gekko's (ook 's avonds aan de binnenmuren van ons huisje, hoe ze binnenkomen???? een raadsel, wellicht onder de deur door), 'n kleine hagedis (30 cm), zg. geelbekken (vogels), mieren, kakkerlakken én we horen horden muizen onder ons dak trippelen en tussen de muren die hol zijn. We vonden de poepjes al in de keukenkastjes.... Op een namiddag twee dagen terug zaten we buiten op onze veranda en we hoorden weer veel getrippel van horden muizen boven ons hoofd en ineens tijdens het schemeren kwam er, tot onze enorme verbazing, zeker een honderdtal vleermuizen op verschillende plaatsen bij de goten onder ons dak vandaan, die weg vlogen om muggen te gaan vangen. Die horen we dus 's avonds en 's morgens rommelen boven ons hoofd. Tegen zonsondergang vliegt de hele kolonie uit om tegen de ochtend weer terug te keren. Nuttige beesten, maar we hadden ze toch liever niet. Er zal helaas ook wel een echte muis tussen de houten wanden zitten...... We zullen wel melding maken bij het ziekenhuis. Het is geen echt fris idee.

Nieuw Nickerie is de derde stad van Suriname met ongeveer 10.000 inwoners. Men woont in leuke maar slechte houten huizen. De stratenstuctuur is gemakkelijk (alles is rechthoekig, zoals New York) dus wij hebben al snel onze weg gevonden. We krijgen ook veel tips hoe we ons verblijf hier de moeite waard kunnen maken. Surinamers zijn goedlachse, vriendelijke mensen. Hier in NN wonen veel Hindoestanen.

Jan Carl is afgelopen maandag begonnen met zijn werk. In zijn witte pakkie op een omafiets naar het ziekenhuis. Heel relaxed. Hij werkt op de poli van 08.00 uur tot 13.00 uur, dat doen alle specialisten. 's Middags is er nog wel een mogelijkheid het operatieprogramma tot 15.00 uur op te rekken. Er werden vele handen geschud van allerlei vriendelijke medewerkers van het ziekenhuis. Op de poli kreeg ik hulp van een vrolijke, goedlachse en giegelende Hindoestaansde assistente. Ik leverde op de OK een doosje met instrumenten af, die ik van mijn voorganger Cees Visser vanuit zijn oude ziekenhuis en van Ria, mijn eigen KNO-oudste van de OK-KNO van het TweeSteden ziekenhuis. Ze vormden een aardige aanvulling op het reeds aanwezige instrumentarium. Ik bekeek tevens de OK-netten met instrumenten voor de operaties as. maandag. Ik werd ook nog aan de directie voorgesteld.

Na het werk lunchen we samen in ons huis, daarna siësta. Het is tropisch warm, vandaag 36 graden (gisteren 34). Dat is dus aanpassen van activiteiten en tempo. Mensen pauzeren ook met regelmaat tijdens hun werk, dat kan niet anders en zij hebben een rustiger werktempo. Gisteren kwam tuinman Wasiman Kromowidjojo (ja, ja, familie vn Naomi !!) van het ziekenhuis het gras maaien. Hij had "bakkabana's" (bakbananen) voor de lunch bij zich met een dun laagje pindasaus die wij móesten proeven, heel erg lekker!! Die bakt iemand naast het ziekenhuis voor 1 SRD (Surinaamse Dollar = 25 cent). Vandaag zelf daar bakkabana's gehaald. Jan Carl was onverwacht vrij omdat men vergeten was om i.p.v. de reeds in NL voor week 1 geannuleerde OK-programma te vervangen door 'n poli. Ik moet natuurlijk zelf mijn eigen OK-patienten op de lijst zetten en daar is wel een week poli voor nodig. Samen een dagje de boel verkend. Wij raken al wat meer thuis.

Vrijdag a.s. is een nationale feestdag: een gedenkdag der Marrons, waarop een vredesverdrag van 1760 tussen de Surinaamse regering met de gevluchte slavenwordt herdacht.

Komende zondag komt Floris van Raalten een weekje bij ons logeren om met Jan Carl in het ziekenhuis te werken en nog wat KNO mee te nemen voor de toekomst.

Mo syi (is Sranatongo (Surinaamse taal) voor Tot ziens).

Henk van Es

Lieve Willy en Jan Carl,
Wat een aardig avontuur beleven jullie in Suriname. Spannend om daar je weg in te vinden. Muizen, kakkerlakken en ander gespuis weerhouden je blijkbaar niet om van land en inwoners te genieten.

Kom je op enigerlei wijze nog de discussie tegen over 'onze zwarte Piet'? Burgemeester van der Laan maakte in een boeiende lezing duidelijk dat volkeren verschillende morele kompassen hebben. Bij ons is dat WW II. Bij zwarte mensen is dat het slavernij verleden. Daarom maken zwarte mensen in Nederland zich heel druk over deze zwarte Piet, terwijl vele blanken zeggen: "Waar hebben we het eigenlijk over, blijf van onze folklore af.

Benieuwd of jullie daar nog iets over terughoren op de gedenkdag der Marrons, morgen.

Mo syi, liefs en groeten, mede namens Cora.

Han Beeuwkes

Dag lieve vrienden,
Fantastisch verhaal. JC, al dat ongedierte, fantastisch. Ik zie je al de hele nacht achter de beesten aanrennen. Ik hoop dat je nog een beetje aan je nachtrust toekomt.
Wat een bijzonder land en wat leer je dan veel in korte tijd. Geniet ervan.
Han, mede namens Pien

jan van bergen

Een voor mij heel herkenbaar verhaal. Onze vrienden in Dar es Salaam hadden indertijd ook een bushbaby permanent in huis. En gekko's, kakkerlakken en grote mieren horen er bij in de tropen. Zitten er geen slangen in het gras? Veel liefs. Wij horen graag van jullie verdere ervaringen. Jan

Gerdie

Dag Willy en J.C.

De verjaardag van ons pap is heel goed gevierd! Met de cadeautjes was hij heel blij, en natuurlijk ook jullie telefoontje. Van zo ver weg, daar snapt hij helemaal niets van. Fijn dat dat nu allemaal mogelijk is. We houden ze steeds op de hoogte van jullie avonturen.We kijken met hen nu weer uit naar jullie volgende hoofdstuk. Dikke kus

Jaap

Leuke foto's en mooie verhalen. Veel plezier met werken en ontspannen????

Jaap

Hij maakte vier vraagtekens van mijn smiley...

Ria

Hallo Jan Carl en Willy
Fijn om jullie verhalen te lezen . En ik zal aan Peter melden dat de instrumenten goed van pas komen.
Jullie huis ziet er heel leuk uit , maar al die beestjes onder het dak..brrrr Is het ziekenhuis wel vrij van dieren ? Mooie foto s van jullie omgeving .
groeten vanuit Oisterwijk in de herfst.

Cora Krispijn

Hallo allebei
Brrr. Leuk om de inwonende mensen te leren kennen, maar de dieren... Hoewel wij ooit op de zoldertrap in ons oude huis in Zutphen ook een vleesmuis hadden zitten, die Henk manhaftig heeft verwijderd. Maar ja dat was er één.
Maar het geeft wel mooie verhalen!
Ik ben benieuwd wat jullie nog meer gaan tegenkomen, zowel mens als dier :-)
Knuffel